Ostoskorin sisältö0  tuotetta - Yhteensä 0.00 €

Katalysaattorivarkaudet lisääntyneet rajusti

05.07.2021

Katalysaattorivarkaudet lisääntyneet rajusti

Tiedote. Julkaistu: 05.07.2021, 08:30
Autoalan Tiedotuskeskus

Suomen Autokierrätyksen, Autopurkamoliiton ja Suomen Katalysaattorikierrätyksen tiedote

Autojen kierrätys on ollut ennätystasolla koko tämän vuoden. Suomen Autokierrätys Oy arvioi Traficomilta saatujen romutuspoistotilastojen perusteella tänä vuonna kierrätykseen päätyvän selvästi enemmän autoja kuin koskaan tätä ennen. Ensimmäisen viiden kuukauden aikana kierrätys on kasvanut 63 prosenttia viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna, eikä tässä tilastossa piikkiä aiheuta koronavirus. Metallien hinnat ovat olleet kovassa kasvussa, esimerkiksi teräksen ja kuparin maailmanmarkkinahinnat ovat kaksinkertaistuneet. Myös romutuspalkkio ja yleisen ympäristötietoisuuden kasvu ovat lisänneet kierrätysmäärää.

Varjopuolen ilmiöitäkin valitettavasti mahtuu mukaan. Media on uutisoinut kevään aikana vilkkaasti kasvaneista katalysaattorivarkauksista. Katalysaattori on arvokas ja se kiinnostaa myös rikollisia. Sen sisältämä rhodium, palladium ja platina ovat nykyisin hyvin kalliita metalleja, ja varkaudet ovat olleet yleisiä muualla maailmassa jo vuosia. Valitettavasti ilmiö on rantautunut myös Suomeen. Katalysaattoreita on varastettu ensin isompia määriä esimerkiksi purkamoilta, mutta nyt ovat yleistyneet yksittäiset varkaudet jopa päiväsaikaan autojen parkkipaikoilta. ”Varkaudet aiheuttavat merkittäviä aineellisia tuhoja, koska autosta rikotaan samalla maskeja, puskureita, jäähdyttimiä, ilmastointilaitteita, välijäähdyttimiä, lukkopeltejä, konepeltejä, pohjalevyjä, pakosarjoja ja turboja”, kertoo Autopurkamoliiton hallituksen puheenjohtaja Veli-Matti Jalonen. ”Lisävahingot syntyvät erityisesti siksi, että katalysaattori irrotetaan nopeasti”, Jalonen jatkaa.

Erilaiset petokset riesana

On jonkinlaisia viitteitä siitä, että esimerkiksi rahoitusyhtiöiden omistamista autoista olisi irrotettu katalysaattori hyötymismielessä. Tämän lisäksi on epäilyjä, että auton alkuperäinen katalysaattori olisi irrotettu ja myyty eteenpäin, ja tilalle on hankittu edullisempi ns. tarvikekatalysaattori. Alkuperäiseen verrattuna tarvikekatalysaattori toimii huonommin, koska se sisältää niukalti kalliita alkuaineita. Toinen arveluttava keino on tyhjentää katalysaattori keramiikkamassasta, jonka pinnalla arvokkaat aineet ovat. Tämän jälkeen kuori hitsataan kiinni ja asennetaan takaisin paikalleen. Toimenpide on havaittavissa katsastuksessa visuaalisesti ja sen tulisi olla havaittavissa myös päästömittauksessa. Tähän tulisi ehdottomasti puuttua katsastuksessa.

Katalysaattorit sisältävät myrkyllisiä aineita

Katalysaattorin sisällä on terveydelle vaarallisia aineita, eikä sitä saa missään nimessä omatoimisesti purkaa. Katalysaattorin tyhjentäminen vapauttaa vaarallisia mikropartikkeleja eli nokea ja polttoainejäämiä edellä mainittujen alkuaineiden lisäksi. Terveysriski on välitön ihokosketuksessa ja syntynyttä pölyä hengitettäessä. Pakokaasupäästöjä vähentävän katalysaattorin poistaminen tai vaihtaminen alkuperäistä huonompaan lisää merkittävästi auton päästöjä. ”Se on ihan päivän selvää, ettei se ole siellä turhan takia”, sanoo Suomen Autokierrätyksen toimitusjohtaja Juha Kenraali.

Miten ongelmaa voidaan torjua

Katalysaattoreita kierrätetään ja kaupataan Suomessa vuosittain arviolta yli 100 000. Määrä on suuri ja katalysaattorimarkkinan liiketoimintapotentiaali on merkittävä, mutta yritystoiminnan tulisi olla laillista. Käytettyjen katalysaattoreiden alkuperä on syytä aina selvittää ja yritysten tulisi pidättäytyä ostamasta katalysaattoreita, jos on pienikin epäilys siitä, että ne ovat varastettuja tai niiden kauppaan kytkeytyy harmaata taloutta.

Pallo on myös viranomaisilla tai sen lukuun työskentelevillä. Katsastuksessa puututaan jo nyt katalysaattoreihin, joiden toimintakykyä on syytä epäillä ja tarvittaessa tällaiset autot hylätään katsastuksessa. Tämän lisäksi Tullilla tulisi olla riittävät resurssit puuttua käytettyjen katalysaattorien maastavientiin, jos niiden alkuperää ei voida varmistaa. Suomessa käytetyt katalysaattorit voi luovuttaa maan ulkopuolelle kuljetettavaksi vain rekisteröityneelle jätekuljettajalle tai rekisteröityneelle välittäjälle tai toimijalle, jolla on ympäristö- ja jätteensiirtolupa.  ”Myös sisämarkkinoiden pyhään sääntöön tavaroiden vapaasta liikkumisesta tulee voida puuttua, jos havaitaan rikollista toimintaa. Millekään alalle ei tarvita yhtään lisää harmaata taloutta. Tätä varmasti myös verottaja kannattaa lämpimästi”, pohtii Juha Kenraali.

Luonnollisesti myös kierrätysala kehittää omia käytäntöjään laittoman katalysaattorikaupan hillitsemiseksi. Kierrätysalan yritykset suhtautuvat myönteisesti läpinäkyvyyden lisäämiseen.

”Käteisen sijaan maksut voitaisiin hoitaa tilisiirtona. Jo nyt käteisen käyttöä rajoittavat muun muassa rahan turvalliseen säilyttämisen ja rahanpesun torjunnan asettamat vaatimukset”, arvioi David Hyytinen Suomen Katalysaattorikierrätys Oy:stä.

Käteisen käytön poistuminen poistaisi joukon ongelmia. Osa kierrätysalan toimijoista on jo vapaaehtoisesti lopettanut käteisen käytön koko toiminnassaan. Samaa voitaisiin edellyttää  lainsäädäntömuutoksella koko toimialalta.

Lisätietoja

Juha Kenraali, Suomen Autokierrätys Oy, p. 040 772 2026, juha.kenraali@autokierratys.fi

Veli-Matti Jalonen, Autopurkamoliitto, p. 044 080 0130, veli-matti.jalonen@oilijalonen.fi

David Hyytinen, Suomen Katalysaattorikierrätys Oy, p. 040 824 8006, david.hyytinen@katalysaattorikierratys.fi

13.05.2024Suomalaiset EU:n parhaita plug-in -hybridiautojen lataajia ? hyvää latausinfran kehitystä kannattaa jatkaa
25.03.2024Pidä huolta turvallisuudestasi - ilmaisia tuulilasin kuntotarkastuksia tarjolla pääsiäisenä
04.03.2024Autoala tunnistaa tarpeen parantaa käytetyn auton kauppaa ja panostaa siihen koulutuksella ja työkaluilla
14.02.2024Tuulilasin kunto on tärkeä osa liikenneturvallisuutta
11.01.2024Autokannan ikääntyminen kiihtyy
16.10.2023Romuajoneuvoasetus kiristää harmaata toimijaa
02.05.2023Vahvan tilauskannan purkautuminen nostaa uusien autojen rekisteröintejä
16.03.2023Ilma lämpenee turboahtimet rikkoutuu - Tilaa turboahdin edullisesti meiltä 3 vuoden takuulla!
05.01.2023Secto Rally Finland Power Stage mukaan SM-osakilpailuihin
08.12.2022HUIPPU-URHEILUN TILANNEKATSAUS: AUTOURHEILUSSA SUOMI ON KIISTATON SUPERVALTA
09.11.2022Pajarille ensikosketus kaukokisoihin Japanissa - Ensi vuoden suunnitelmat julki
23.10.2022Lauri Joonan kausi päättyi mestaruusjuhliin
09.08.2022Pajarin tavoitteet Suomen MM-rallissa täyttyivät valtaosin
09.08.2022Lauri Joona WRC3-luokan ylivoimainen ykkönen Jyväskylän MM-rallissa
01.07.2022Uusien autojen kysyntä on vakaata, mutta tuotannon viiveet jarruttavat ensirekisteröintejä
01.10.2021Uusien autojen rekisteröinnit syyskuussa laskusuunnassa
30.09.2021Lauri Joona uuden edessä Jyväskylän MM-rallissa
30.09.2021Pajari näytti uuden ajokin iskukyvyn
15.08.2021Pajari toiseksi Belgiassa, mestaruus ratkaistaan Espanjassa
15.08.2021Lauri Joona neljäs Belgian haastavassa MM-rallissa - ?Oli komeeta päästää F1-radalla?
02.08.2021Autokauppa jäi heinäkuussa viime vuotta vaisummaksi
25.07.2021Pajari paahtoi podiumille Roomassa
18.07.2021Pajarille historiallinen voitto junioreiden MM-sarjassa
18.07.2021Lauri Joona neljäs Viron MM-rallissa
05.07.2021Katalysaattorivarkaudet lisääntyneet rajusti
01.07.2021Autokaupan kasvu jatkui kesäkuussa
09.06.2021Autojen kierrätys rikkoi keväällä kaikki ennätyksensä
18.05.2021Polttoaineveron korotus ei yksittäisenä toimena riitä autokannan uudistamiseen
15.04.2021Kauppaneuvos Heikki Häggkvist jatkaa Autoalan Keskusliiton ohjaimissa
26.03.2021Lasse Ahlstedt luotsaamaan Autotuojat ja -teollisuus ry:tä
01.03.2021Pajari luokkavoittoon Rovaniemen MM-rallissa
17.02.2021Tuulilasin puhdistaminen on helppo liikenneturvallisuusteko
03.02.2020Autokannan ikääntyminen jatkuu
01.11.2019Henkilöautojen rekisteröintien kasvu jatkui lokakuussa
02.09.2019STT-Info: SUOMESSA KEHITETYT GGTURBO-UUSIOTURBOAHTIMET EDUSTAVAT ALANSA HUIPPUA
03.05.2019Turboahdin hinta ?
23.04.2019GGTurbo uusioturboahtimien testi- ja tuotekehitystiimin henkilöstö Garrett Turbo Expertivise Level 1 ja 2 sertifikaatilla tunnustettuja huippuammattilaisia
15.03.2019Autoala: Päästöt ratkaisevat - teknologia on keino, ei itseisarvo?
09.03.2019Dieselillä on vankka asema isokokoisten autojen ensirekisteröinneissä
02.03.2019Joka päivä sinua ajaa vastaan tuhansia ajoneuvoja joiden moottoriin on asennettu huippulaadukas GGTurbo turboahdin
28.02.2019GGTurbo Ford Junior Rally Team kuljettaja Sami Pajari ensi kertaa Itärallin maisemiin
14.01.2019GGTurbo Ford Junior Rally Team 2019
01.02.2018GGTurbo Renault RX 2018 kuljettaja Sami-Matti Trogen